LovingHimWasRED
ramadhan di hostel
Tuesday 3 June 2014 | 07:34 | 0princess
Balqis Faiqah | via Facebook

Assalamualaikum.
hai! haha memang dah lama gila tak post dekat blog. erm, biasalah.. haha busy busy.
so, memandangkan ramadhan pun dah around the corner. jadi cek nak habak mai sikit ni, pasai cek berpuasa dekat hostel.
yea! saya tahu, saya duduk hostel setahun je, tapi... setahun tulah yang banyak mengajar saya cara berdikari.
iyelah, bila dah duduk hostel tu mana ada mak and ayah nak tolong kejutkan pagi-pagi..tolong basuhkan baju. semuanya... sendirian berhad.

jadi... saya nak cerita lah sikit tentang kehidupan di asrama time ramadhan.

Ramadhan loading


ok, bila dah cakap pasal ramdhan ni, mestilah kita tau kan? tak kiralah bangsa lain pun, diorang pun akan tahu dimana orang islam akan tidak makan mahupun minum selama 12 jam, iaitu dari subuh hingga maghrib.
bagi orang islam pulak, puasa tu bila syaithon dikurung didalam neraka. tapi jangan kata kita selamat dari buat kejahatan, nafsu dalam diri tu pun syaithon jugak.. tapi syaithon tu kita kena lawan sendiri.okok? hehe

ok jadi, malas nak ulas pepanjang pasal ramadhan ni sebab benda ni kita alami setiap tahun. marilah kita start cerita kita.

2012
masa tu saya form2, ermmm budak hingusan sesangat time tu. hehe. saya duduk hostel SMK Sultan Abd Aziz Shah, Kajang. bila orang sebut je sekolah saas ni, mesti orang cakap budak athlet. haha saya ni, bukan nak cakap apa.. saya lari pun tak larat. haaa, saya sekolah tu sebab ada aliran agama. alah, kelas yang ada arab tuu. hehe

time ramadhan ni, lain sikit jadual asrama. yelah, makan tengah hari tak ada, sarapan pun tak ada. ada sarapan tapi tuhaa, time sahur tu. sarapan lah jugak kan?
kitorang akan bangun pukul 4:45 atau pukul 5:00 pagi. yang kejut tu, mestilah AJK agama, AJK agama dorm saya dayang. (herm, rindu dayang)

saya orang pertama yang akan dikejut, biasalah.. dah duduk katil sebelah dayang kan.. so, saya ni mudah jugaklah bangun.. tak liat mane, sebab memang macam tu, haha. pastu dah bangun, tuka baju pakai baju lengan panjang, pakai tudung, masuk toilet basuh muka, kumur mulut. yelah, takkan nak pegi DM (dewan makan) dengan taik mata bersepah dekat mata, mulut bau ikan masin kan? lol

dah tu, yang selalu sahur dorm kitorang sikit je. hehe, yang saya ingat lah, saya, dayang,aina,athirah,fatin dayana and campur dengan dorm sebelah, amirah and fatin izzati. ni jelah yang selalu bangun sahur tu. yang lain dah kejut, tapi diorang malas kot. entahlah.

masa tu, saya ada lah crush on someone ni dekat hostel. selalu lah nampak dia sahur. kadang-kadang malu nak masuk DM sebab aspura ramai gila. aspuri kitorang je. seniour tak bangun lagi. segan bak hang. kitorang rela tunggu dekat luar.. kadang-kadang dayang masuk dulu. dia berani hehe.

Timeline Photos | via Facebook

ok habislah bab sahur... ni nak habak mai satu lagi kisah time ramadhan 2012 ni. hehe time ramadhan 2012, birthday saya jatuh ramadhan ke-2 time tu hari ahad. petang tu, tetibe kakak datang kan, bawak kek secret recipe. ingat lagi. hehe. pastu ajak kakak letak kek dalam freezer dekat DM. abang DM tu dahlah, selalu tanya saya pasal kakak saya. haha sekali dah jumpa gagap dia. hehe.

malam tu, lepas prep, masuk DM untuk supper.. saya amik lah kek, ingat lagi abang seniour cakap üish bak sikit. kongsi lah." haha crush saya tengok dekat tingkap. haha lalalala. tipu lah cakap tak rindu time duduk hostel. waduhhh

malam tu masuk dorm, bahagi bahagi lah kek.. kasi dekat setiap dorm. nak tau tak? haaa ni gempak sikit... time nak basuh tangan, ada lah akak ni.. erm, dia tanya "hari ni birthday awak eh arifa?" saya pun cakap lah haah.. then dia tampar pipi saya kuat gila. dia cakap hadiah birthday. hahaha oklah, first terkejut.. lelama rasa, whatever.. jadikan lah sebagai kenangan, hadiah paling jarang orang kasi. hahaha

haa, tetibe teringat, kan saya ada mention tadi, birthday saya hari ahad kan? macam biasalah hari sabtu malam ahad, budak hsotel akan stay up sampai malam buta... kadang-kadang sampai pagi. haha kitorang hari sabtu malam ahad tu stay up.. fitrya kot tak ingat sangat, dia cerita tentang hantu.. tetibe.. tepat kol 12 malam.. semua cakap, happy birthday then baling bedak. perghh rindu saat saat sebegitu! hehe, first time orang bash birthday saya sampai camtu. \

iknow, tak teruk sampai baling tepung semua, tapi ok lah.. tak adalah kena cuci baju sebab kena tepung. atleast bedak wangi. haha. malam tu terasa putih gila dan wangi. hehee.

but guys, trust me... berpuasa dengan family and without family jauh beza. sangat jauh. time puasa, kau akan rasa rindu gila dekat family. even balik every week kat rumah, rasa nak berbuka ngan family tu, eysh membuak buak. rindu banyiakkk !

so, macam mana? best dengar saya berleter ? hahaha harap korang sudi baca, ye ye hehe

seriously guys, saya tak sabar nak hadapi ramadhan 2014. sangat tak sabar :)
saya rindu ramadhan... sangat rindu.. sebab? time ramadhan.. saya tenang.. tenang sangat. allahu.pape pun, bye assalamualaikum, xoxo arifa. ;)

marhaban ya ramadhan

Older Post | Newer Post
The Girl

Arifa Fasiha | 18

social

snapchat-ifagomez | twitter-arfazmiiii | instagram-arifafasiha_


Applause